Zuzana Suchánková

Po několika letech se do šumperského kostela vrací opět hudba, která do něj bytostně patří: spirituály a gospely. Slovenská zpěvačka Zuzana Suchánková má za sebou mnohaletou jazzovou a soulovou praxi. Protože však jejím hlavním vzorem byla vždy gospelová královna Mahalia Jacksonová, v posledních letech se především věnuje právě afroamerické duchovní hudbě. Spolu se svou doprovodnou kapelou, sestavenou z prvotřídních slovenských hudebníků, slibuje Suchánkové vystoupení hluboký zážitek, který bude třeba si před víkendem, plným "světského" blues, náležitě vychutnat.
Zpět na program

Blue Condition

Karlovarská kapela Blue Condition je jedním ze tří vítězů letošního Blues Aperitivu. Porotu přesvědčila dokonalým zvládnutím chicagského elektrického stylu, prezentovanému prostřednictvím klasických bluesových standardů. Její kytarista Jiří Krombholz patří mezi skutečné ? byť stále poněkud ?utajené? ? mistry svého nástroje.
Zpět na program

The Roadcasters (ex-Buddy Wonders)

Loňští vítězové Blues Aperitivu Buddy Wonders se sice krátce po vystoupení na Blues Alive v listopadu ve své tehdejší sestavě rozešli (tak to u mladých, jakkoli nadějných kapel bývá?), obě opory kapely, zpěvačka Hanka Říhová a kytarista Marcel Flemr však spolupracují dál a pro letošní vystoupení na hlavním pódiu slibují novou sestavu The Roadcasters, ve které mj. figuruje i slovenský hudebník Tomáš Bobrovniczký, kterého jsme vloni viděli na pódiu Blues Alive ještě jako člena skupiny ZVA 12-28 ( a také doprovazeče Louisiana Reda ). Máme tak šanci být přímo u zrodu nového projektu prokazatelně talentovaných mladých muzikantů, a proto se nechme překvapit?
Zpět na program

Blues Fools

Festival Blues Alive se kromě představitelů domácí a ?západní? bluesové scény snaží postupně představovat šumperskému publiku i nejlepší hudebníky z někdejšího ?východního bloku? ? kdyby pro nic jiného, už jen konfrontace přístupů k žánru v různých regionech je vysoce zajímavá. Letos tedy přicházejí na řadu Maďaři. A to hned v té nejvyšší kvalitě. Kapela Blues Fools patří nejen k maďarské, ale i evropské špičce, o čemž svědčí její cestovní itinerář. Deset let existující soubor vede vynikající harmonikář Mátyás Pribojszki směrem k co nejdokonalejšímu zvládnutí tzv. West Coast Blues, jehož jednoho z největších představitelů, kalifornského harmonikáře Williama Clarka, si také vybral za svůj hlavní vzor.
Zpět na program

Bluesweiser

Po několika letech se opět na šumperské pódium vrací jedna z nejlepších slovenských kapel svého žánru, bratislavský Bluesweiser. V čele kapely, zdařile modernizující odkaz klasiků elektrického blues funkovými rytmy a výsostně originální kytarovou hrou Ivana Tomoviče, stojí zpěvák a kytarista Juraj Turtev, označovaný za ?duši slovenského blues?.
Zpět na program

Fatal Shore

Dnes pro vytíženost členů spíše příležitostně působící kapela má ve svém čele dvě výrazné písničkářské osobnosti. V Praze již několik let žijícího Brita Phila Shoenfelta jistě není třeba příliš představovat ? jeho ?caveovsky? temné písně, spojující bluesového ducha s vlivy anglického rocku 70. a 80. let, v jehož prostředí vyrůstal, jsou zachyceny již na čtyřech vynikajících albech, vydaných v Čechách. Jeho spolufrontmanem ve Fatal Shore je Bruno Adams, patřící stejně jako kdysi Nick Cave nebo Hugo Race (známý z vystoupení na Blues Alive před dvěma lety) ke komunitě ?berlínských Australanů?. Adams v 90. letech křižoval Evropu (včetně ČR) v čele kapely Once Upon A Time, v posledních letech koncertuje především sólově. Další výraznou osobností Fatal Shore je jeden z vůbec nejoriginálnějších současných bubeníků Chris Hughes. Fatal Shore, jimž před lety vydal doposud jedinou desku český label Rachot/Behémót, se zaměřují jak na autorskou tvorbu obou frontmanů, tak na velmi originální a syrové coververze, mezi jejichž autory najdeme jak bluesmany Roberta Johnsona nebo Howlin? Wolfa, tak např. belgického šansoniéra Jacquesa Brela či Boba Dylana. Výjimečné vystoupení Fatal Shore na letošním Blues Alive bude bezpochyby jednou z největších festivalových lahůdek.
Zpět na program

The Kinsey Report

Skupinu, jež bude hlavní hvězdou pátečního večera Blues Alive , tvoří tři bratři Kinseyové: kytarista Donald (1953), basista Kenneth (1963) a bubeník Ralph (1952). Jejich otcem byl bluesový kytarista a zpěvák Lester ?Big Daddy? Kinsey, pocházející přímo z mississippské Delty. Muzikantské začátky obou nejstarších bratří spadají do konce 60. let, kdy doprovázeli svého otce ve výmluvně nazvané skupině Big Kinsey & His Fabulous Sons. Talentu kytaristy Donalda si zanedlouho povšiml sám velký Albert King a přizval jej do své doprovodné kapely. V sedmé dekádě se Donald díky seznámení s hvězdami reggae Bobem Marleym a Peterem Toshem poněkud od bluesové muziky odchýlil, s oběma natočil několik alb a hojně koncertoval. K blues se vrátil v roce 1984, kdy zformoval The Kinsey Report v současném obsazení, už s o deset let mladším bratrem Kennethem na basovém postu. Kapela stačila natočit řádku alb pro významné labely Rooster Blues, Pointblank a zejména Alligator, jehož je jednou z hlavních akvizic. Zatím posledním titulem je Smoke And Steel z roku 1998.
Hudba The Kinsey Report v sobě má hluboké bluesové kořeny, díky širokým muzikantským zkušenostem tria ovšem přesahuje hranice všemi směry ? k funku, rocku, soulu, ale i Donaldovu milovanému reggae. Kritika vysoko hodnotí nejen Donaldovo kytarové umění, připodobňované k Jimimu Hendrixovi, ale také nevšední skladatelské talenty všech tří bratří. Vysoce energické a hráčsky bravurní koncerty The Kinsey Report mají pověst nevšedních zážitků a máme se tedy skutečně nač těšit.
Zpět na program

Ester Kočičková & Luboš Nohavica

Zpěvačka a herečka, jež v posledních dvou letech proslula také jako moderátorka svérázných televizních talk shows, se spolu se svým souputníkem, skladatelem a pianistou Lubošem Nohavicou, léta věnuje čemusi, snad nazvatelnému ?slovanský šanson?. Lubošova hudba i témata Esteřiných textů mají spíše východní než západní charakter, jak jsme u tohoto žánru zvyklí. Zpěvaččin projev pak v sobě nezapře hereckou průpravu - přesně tak, jak to má ve správném šansonu být.
Zpět na program

Ta Jana z Velké Ohrady

Původem folková zpěvačka ?zavrhla kytary? a sestavila před několika lety spíše ?najazzle? obsazenou kapelu a začala se věnovat, podle vlastních slov, ?novému emocjonálnímu šanzónu?. Obě doposud vydaná alba, plná hluboce osobních textových výpovědí, sklidila velký ohlas kritiky i posluchačů.
Zpět na program

Václav Koubek

Jeden z nejsvéráznějších písničkářů (ale také herců a spisovatelů), co kdy česká scéna měla. Koubkovy naříkavě táhlé i hospodsky odlehčené písně můžeme slýchat z desek a na koncertech v provedení nejrůznějších sestav, nejlépe obvykle ale znějí v sólovém harmonikářově provedení.
Zpět na program

Hana Hegerová

První dáma českého šansonu ? co víc dodávat?
Zpět na program

Highway 61

Ze tří ?aperitivních? vítězů asi stylově nejvýlučnější. V sestavě pražské kapely najdeme mj. i starého bluesového harcovníka a dnes už takřka světově proslulého výrobce prvotřídních kytar Petera Jurkoviče (ex-Bluesberry, Tucet, Žáha), jejím frontmanem a duší je ale mladý zpěvák a hráč na foukací harmoniku Charlie Slavík. Soubor se věnuje odpodlahovým stylům jumpin´ blues a rockabilly, v jeho repertoáru najdeme verze skladeb od Little Waltera po Elvise Presleyho.
Zpět na program

Krausberry

Krausberry jsou poslední z klasiků ?hanspaulské? scény, kteří v dějinách Blues Alive ještě nevystoupili. Leader, ?český Mick Jagger? Martin Kraus, patří k nejcharismatičtějším a nejdivočejším zpěvákům, kteří kdy ? bez ohledu na žánry ? v Čechách působili. Jeho nápřahu odpovídá i energie celé kapely, tvořené veterány českého blues a rocku.
Zpět na program

Eric Wood

Americký písničkář Eric Wood pochází z tajemného prostředí Apalačských hor, pubertu ovšem prožil koncem 60. let v centru světového hudebního dění San Francisku. Právě zde přičichl k modernímu folku, ale i jazzu, blues a rocku, a právě tyto komponenty utvářejí jeho svébytný autorsko-interpretační styl. Jeho podmanivé, nezvykle instrumentované písně sice příliš neuspěly u countryového publika, kterému se jej pokoušel ?prodat? Woodův velký příznivec Kris Kristofferson, o to větší zájem však vzbudily u ctitelů křížení žánrů a hlubokého textového sdělení. O Woodově debutovém albu napsal renomovaný britský časopis Mojo: ?? ohromí posluchače jasně artikulovaným muzikantstvím a emocionální autenticitou.?
Zpět na program

René Lacko & Downtown Band

Vítěz loňského Blues Aperitivu, slovenský kytarista hendrixovsko-vaughanovské víry René Lacko vloni nadchl publikum Blues Alive natolik, že by bylo hříchem jeho set nezopakovat, tentokráte na hlavním pódiu. Kytarista, který kromě bravurní techniky nezapomíná ani na diváky oblíbené prvky show (hraní zuby či s kytarou za hlavou), má za sebou řadu koncertů po Evropě i v zámoří - v USA dokonce sklidil úspěch na festivalu následovníků Jimiho Hendrixe. Může si hráč na elektrickou kytaru přát víc?
Zpět na program

Hans Theessink

Ač Holanďan, žijící ve Vídni, patří Hans Theessink k světově nejuznávanějším bílým bluesmanům. Jeho doménou je akustická hra, vycházející z meziválečných kořenů ? za svého duchovního otce ostatně Theessink považuje slavného Big Billa Broonzyho. Neúnavně koncertující kytarista a zpěvák (až 200 vystoupení ročně!) pravidelně objíždí s repertoárem, sestaveným nejen ze skladeb klasiků svého stylu, ale také z vlastních písní, nejen bluesové kluby celého světa, ale také festivaly včetně těch nejrenomovanějších (New Orleans Jazz And Heritage Festival, Chicago Blues Festival). Na nejrůznějších značkách vydal od začátku 70. let již čtrnáct alb, jež získala vesměs vysoká hodnocení v odborném tisku i úspěch u tisíců fanoušků, pro něž se za více než třicetiletou kariéru stal doslova kultovní osobností. V letošním roce je Hans Theessink nejen jednou z hlavních hvězd šumperského Blues Alive, ale také jakousi festivalovou ?výkladní skříní? na všech jeho satelitních koncertech.
Zpět na program

Stan The Man & Betty S.

V Praze domestikovaný Skot Stan ?The Man? Volarz patří ke stálicím zdejší bluesové scény ? je snad jediným bluesmanem, který pravděpodobně neodloží kytaru ani na jediný den. Na jeho hře je to znát. Stanův kytarový styl, který se promítá jak do vlastních skladeb, tak převzatých kousků, je sice slyšitelně poučen klasiky žánru, nese s sebou ale zřetelné rysy originality ? a totéž platí pro jeho nepřeslechnutelný zpěv. V něm mu letos jako zvláštní host bude partnerkou vynikající americká zpěvačka Betty S., se kterou letos natočil první společné album.
Zpět na program

Freemen

Kvarteto Freemen je jednou z relativně nejmladších akvizic slovenského blues a porotu jarního Blues Aperitivu doslova ?odrovnalo? bravurní sehraností a mohutným energetickým potenciálem svého projevu. Repertoár kapely tvoří nejen klasické standardy, ale i písně představitelů moderního blues (např. Robbena Forda či Jonnyho Langa).
Zpět na program

Žáha

Populární pražská Žáha přestála bez pohromy výrazné personální změny a do Šumperka se vrací s novou silou i obměněným repertoárem. Marek Hlavica na tuto část večera svlékne oblek konferenciéra Blues Alive a na pódium se vrátí v podobě svého alter ego, říkajícího si SoulM, aby spolu se svými spoluhráči předvedl nejvýbušnější směs blues, soulu a funku, jaká je od Šumavy k Tatrám ke slyšení.
Zpět na program

Chris Thomas King

Chris Thomas King je jednoznačně největší hvězdou, která se na Blues Alive kdy objevila. Narodil se v Louisianě jako Chris Thomas (další příjmení King si na počest triumvirátu slavných bluesových Kingů ? B.B., Alberta a Freddieho ? připojil proto, aby nebyl zaměňován se známým jazzmanem Chrisem Thomasem), jeho otcem je známý bluesman Tabby Thomas. Fakt, že hudbou jeho dětství byl spíš rock a funk, a že pro blues zahořel až po doznění puberty, se výrazně odrazil do jeho hudby. Průlomové album 21st Century Blues?From da Hood (1995) patří v bluesovém žánru k nejoriginálnějším a nejdůležitějším počinům 90. let. Ještě bez přídomku ?King? na něm Chris Thomas dokonale sloučil dva afroamerické hudební styly, které ohraničují 20. století. Na jedné straně odkaz klasického blues, který je patrný v Thomasově brilantní kytarové hře a textech, hemžících se odkazy ke klasickým bluesovým standardům, na straně druhé tvrdé funky a hiphop, tvořící rytmickou strukturu Thomasových originálních písní. Celosvětově nadšeně přijaté album nastartovalo hvězdnou kariéru Chrise Thomase Kinga, jež vyústila v nabídku role v kultovním snímku Bratříčku, kde jsi bratří Coenů (ten můžeme shlédnout v rámci Blues Alive ve čtvrtek). Za účast na filmovém soundtracku obdržel Chris Thomas King nejprestižnější světové hudební ocenění ? americkou Grammy. Na hudbu, vycházející z akustického Delta blues, se kytarista zaměřil i na albu The Legend Of Tommy Johnson Act I. Jeho aktuální počin, nazvaný příznačně Dirty South Hip-Hop Blues, se opět vrací k úspěšnému modelu mixu starého s novým. Dokazuje, že blues ještě zdaleka svůj překotný vývoj neskončilo a lze je stále aktualizovat novými a novými podněty.
Zpět na program